|
||||||||
|
Time Frames is vooraleerst een percussie album is de eerste zin van het cd boekwerkje en het kwam uit op Origin Classical, dus ben ik de laatste om het te rubriceren onder jazz. Michael Waldrop maakt al albums voor Origin sinds 2014, waaronder veelal jazz cd’s en enkele big band albums, ditmaal betreft het een soortement van wereld muziek gebaseerd op klassieke percussie. Waldrop is te horen op marimba, vibrafoon en drums. Behalve Waldrop zijn er nog andere percussionisten te horen zoals Jose Rossy (Djembe, Djun Djuns, Shekere en ander percussie), hij is vooral bekend door zijn werk met de fusion groep Weather Report en David Byrne. Brad Dutz is te horen op bongo’s, conga’s, doumbek, riq, e.a. percussie. Verder op diverse nummers: Steve Snyder (piano), Alex Pershounin (contrabas), Sam Shoup (contrabas), Ivana Cojbasic (piano), Marko Djorrdjevic (drums) en Gordon Stout (marimba). Waldrop’s composities voor marimba: “Fractals”, “Dem Dakar”, “Delinations”, ”Sixth Chakra” en “Continuity” laten Waldrop en Rossy horen, ze staan verspreid over het album. “Three Mediterranean Vieuws” is een driedelige sonate voor marimba en vibrafoon gecomponeerd voor Waldrop door Jack Cooper. Diens werk wordt algemeen beschouwd als Third Stream omdat ze improvisatie bevatten evenals harmonische en ritmische trekken uit de jazz. Ieder deel van Medittanean Vieuws roept een bepaalde streek op in de mediterranee “León de Palamidi“ (Griekenland), “Notte a Venezia”(Venetië) en “Château d’If (Marseille). Te horen zijn Steve Snyder, Brad Dutz ,Alex Pershounin en Sam Shoup. “Almost Beyond” is een compositie voor piano en marimba van componist Nathan Daughtrey. Waldrop is hier te horen met zijn echtgenote Ivana Cojbasic, zij is concertpianiste die al veel prijzen in de wacht sleepte. “Katrina’s Path” is een suite voor twee drumsets gecomponeerd door Waldrop in 2005, Waldrop bespeelt de ene set en Marko Djordjevic de andere, er zijn drie delen: Brazil met Waldrop als solist, Cuba met Marko als solist en beiden soleren in New Orleans. “Hollow” is een compositie van Jonathan Middleton , professor aan de Eastern Washington University, het is gebaseerd op het DNA van Dalbergia Stevensonii oftewel Hondurees rosenhout, het hout dat gebruikt wordt voor de marimba toetsen. “Incoming” is een compositie van Gordon Stout, een belangrijk figuur voor het belang van de marimba als solo instrument. “Tortoise Efficiency” is een compositie voor drums en percussie van Brad Dutz. Brad en Waldrop improviseren in met midden gedeelte. Mocht iemand afhaken na bovenstaande beschrijving van hoe en wat, niet doen want de muzikale klankrijkdom van deze percussiestukken is veel groter dan het op papier is te omschrijven, het gaat hier niet om simpele drumsolo’s of vervelende percussie klanken, nee dit is gecomponeerde muziek en dat houdt in dat het boeit en intrigeert. Des te vaker ik “Time Frames” heb beluisterd, des te meer hoorde ik in de aanvankelijk als puur ritmische klanken beschouwde klanken, de diepgang die je ontdekt. Zo zijn er wel degelijk jazzy elementen, bovendien is het ook uiterst knap zoals er wordt gespeeld. Jan van Leersum
|